Begonnen!

21 juli 2022 - Dublin Airport, Ierland

Het is zover. We zijn begonnen aan een nieuw USA-avontuur. Nu alleen nog aan komen in de USA...

Vanmiddag om 15:15 uur vertrokken richting Flughafen Düsseldorf. We zijn maar flink op tijd vertrokken, want ook in Duitsland is het vaak hommeles op de vliegvelden. Iets over half 5 kwamen we aan in Düsseldorf en troffen we een enorme mensenmenigte aan. We konden nog niets dus eerst een rustige plek gezocht om vanuit daar af en toe te kijken of de eerste mensen al bij 'onze' incheckbalie stonden. Rond 18 uur zagen we een kort rijtje ontstaan dus maar direct aangesloten. We hadden zo'n 15 mensen voor dus geen enkel probleem. Dat bleken er al snel 14 te worden, want de geen-Engels-sprekende Roemeense man voor ons stond bij de verkeerde check-in balie. Hij moest naar Moldavië. Ik ben met hem mee gelopen naar het bord, maar behalve geen Engels kon de man naar mijn idee ook niet lezen. Hij wees namelijk op het verkeerde scherm omdat hij daar Chisinau dacht lezen. Helaas stond dat 2 schermen naar rechts... Maar met de allerbeste hand-en-voeten communicatie en een ferme handdruk heb ik de beste man de juiste richting op gestuurd. Heerlijk zo'n goede daad op de eerste dag!

Maar goed, het droppen van onze bagage ging vlot en direct door naar de security. Dat ging minder vlot maar viel niet tegen. Zo'n 3 kwartier in de rij gestaan, waardoor we daarna voor het luttele bedrag van 44 euro een paar taaie broodjes en wat fris hebben gekocht. Natuurlijk wel met een stukje schnitzel als beleg, we waren immers in Duitsland.

De vlucht naar Dublin verliep voorspoedig. Beetje turbulentie, maar te doen. We vlogen wel extra hoog om het slechte weer te ontwijken. Daardoor daalden we ook redelijk snel en dat vinden buizen van Eustachius na een verkoudheid niet heel geweldig. Nu nog steeds een wat dof geluid in de oren en de piep die er toch al was, is even extra hard. Wat wel geweldig is, is een nieuwe koptelefoon met super noise-canceling. Muziek luisteren in een vliegtuig zonder vliegtuiggeluid. Bijzondere ervaring, maar voor iedereen aan te raden.

Na aankomst in Dublin konden we niet naar de connecting flights zone, want na 23 uur vliegt hier niets meer. Je mag daar dan ook niet zijn. Nu proberen wat te slapen, want onze vlucht naar Chicago vertrekt morgenochtend om 11:20 uur pas. We liggen op een bank, verlengd met een stoel voor wat extra beenruimte, in Café Bar The Meeting Point. Voor een hotel hebben we te weinig tijd en bovendien vonden we 300 euro voor een kort nachtje iets te gortig. 50 euro per uur om te mogen slapen... Morgenochtend op tijd richting de Pre-Clearance waar we alle USA-formaliteiten kunnen afronden, zodat we niet in Amerika ellenlang in de rij hoeven. De Ierse luchthavens Dublin en Shannon zijn de enige luchthavens in Europa waar de Amerikaanse douane fysiek aanwezig is. Hopen dat dat morgen lukt, want dat scheelt veel tijd.

Na een Bifi-worstje voor de stevige bite en een wandelingetje door een lege Terminal 2, wordt het tijd om te gaan slapen. Als dat tenminste lukt...